O projekcie

Istnieje szereg sposobów umożliwiających wygenerowanie cyfrowej kopii rzeczywistej przestrzeni. Techniką, która gwarantuje nie tylko wysoki poziom dokładności wizualnej, ale również dokładność parametryczną jest fotogrametria. Iga oraz Robert, studenci krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej, w ramach swojej pracy magisterskiej zdecydowali się sprawdzić jaki będzie efekt połączenia wspomnianej techniki z medium wirtualnej rzeczywistości.

Zadanie

Wysoki poziom wizualnego realizmu wynika z wysokiego zagęszczenia siatki geometrycznej, którą tworzy się na podstawie chmury punktów uzyskanej za pomocą skanera. Model 3D to jednak nie wszystko – niezbędnym jest również wykonanie dużej ilości zdjęć, które go zabarwią.

Środowiska VR często stoją na pograniczu dwóch skrajnie różnych światów. Z jednej strony – renderowanych w czasie rzeczywistym gier komputerowych, które zazwyczaj dążą do jak największej optymalizacji wszystkich tworzących ich komponentów; z drugiej – renderowanych statycznie projektów architektonicznych, które stawiają na maksymalną jakość wizualną. Naszym zadaniem było więc umiejętne połączenie jednego z drugim.

Rozwiązanie

Dokonaliśmy radykalnej optymalizacji początkowej siatki geometrycznej, po czym poszatkowaliśmy ją na mniejsze części – wiedząc, że komputer renderuje jedynie tę część siatki geometrycznej, którą w danym momencie „widzi”. Przygotowaliśmy odpowiednio tekstury, aby skalowały się w zależności od położenia gracza względem środowiska. Zastosowaliśmy oświetlenie dynamiczne, które wyciągnęło na wierzch naturalne kolory skanu.

Aplikacja została ciepło przyjęta wśród kadry AGH, a studenci obronili się ze świetnym wynikiem.